Selecteer pagina

een gezond lichaam met deze 3 gratis boosts

een gezond lichaam met deze 3 gratis boosts

Artsen leggen de eed van Hippocrates af. Het was diezelfde Hippocrates die gezegd heeft: “Als je niet je eigen dokter bent, ben je gek”.  Je bent in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor je leven en dus ook voor een gezond lichaam. Neem die verantwoordelijkheid dan ook. Zeker in deze tijd ben je het meest gebaat bij een gezonde denkwijze. Een ander gezegde is immers: “een gezond mens heeft duizend wensen, een ziek mens maar één”.

Deze tijd is niet optimaal voor je gezondheid. Mensen voelen zich gefrustreerd, in de steek gelaten en angstig. Geen goede mindset om gezond te blijven. Vooral de angst is geen goede raadgever voor je gezondheid. Er gaan al stemmen op dat uiteindelijk meer mensen aan de gevolgen van die angst gaan overlijden dan aan het virus zelf. 

gezond lichaam

Een gezonde geest in een gezond lichaam is het ideaal, maar om gezond te worden heeft een lichaam misschien wel juist eerst een gezonde geest nodig. Dus schud je angst van je af en ga weer leven. Neem initiatief en volg je gevoel. Weet wat goed voor je is.

Ga op zoek naar goede voeding, start met meer bewegen en zorg ook voor je geest middels yoga en mindfulness.

Vertrouw op de medische wetenschap, maar vertrouw nog meer op jezelf.

Een gezond lichaam is duur wordt wel gezegd. Gezonde voeding is veel duurder en ik heb geen geld voor de sportschool, is wat je vaak hoort. Maar om te bewegen heb je geen sportschool nodig en als je bv. gebruik maakt van de recepten van fitchef dan hoeft gezond eten ook niet duur te zijn.

Soms zit gezondheid in zaken waar je helemaal niet aan gedacht had. Zo is het ook met deze drie boosts voor een gezond leven. Je krijgt ze cadeau en ze zijn voor je verdere leven gratis te gebruiken. Aan alledrie zal je even moeten wennen, maar als je ze onder de knie hebt zijn ze zeker een boost voor een gezond leven.

gezond lichaam
gezond lichaam

boost voor gezond leven 1:                                          vasten

Drie keer per dag eten, zes keer per dag eten, je moet ontbijten. Ook diëten staan vol met suggesties over voedsel. Terwijl juist vasten een krachige interventie is waar je een gezond lichaam van krijgt.

Vasten dwingt je lichaam zijn energie te halen uit de eigen voorraad glucose en vet. Het zorgt ook voor de afbraak van witte bleodlichaampjes die vervangen worden door nieuwe op stamcellen gebaseerde immuunsysteemcellen.

Feitelijk stelt vasten je stamcellen in staat een heel nieuw systeem van cellen te bouwen. Dat het hierbij ook beschadigde cellen opruimt is een enorm voordeel.

Als je kijkt naar hoe de mensen vroeger leefden dan weet je waar het vasten opgebaseerd is. Zij waren afhankelijk van de aanwezigheid van voedsel. Soms was dat er lange tijd niet en dan was het verplicht vasten. Veel dieren leven trouwens ook zo. Er zijn twee mogelijkheden om het vasten op te starten.

1. Je eet gewoon (gezond) en stopt dan voor 24 uur. bv. je stopt om twee uur ‘s middags en eet pas weer om twee uur de volgende dag. In de tussentijd drink je alleen water. Na een week kun je bv. 30 uur doe en steeds wat langer tot 2 of zelfs 3 dagen.

Een andere manier, die ook veel effect sorteert is zorgen dat je je maaltijden in steeds kortere periodes eet. in de verhouding zes uur eten en 18 uur vasten. Je eet dan drie maaltijden tussen 12 uur en zes uur en de rest drink je alleen water. Probeer het eens. Je gezondheid vaart er wel bij.

 

gezond lichaam

Boost voor een gezond leven 2:                       Koud Douchen

Je autonome zenuwstelsel is zwak geworden. We hebben het thuis minimaal 20 graden. Als we naar buiten gaan is het dik ingepakt en douchen doen we bij een aangename temperatuur.

Als je autonome zenuwstelsel niet goed werkt  krijg je last van een laaggradige ontsteking en die zorgt voor veel ziektes en een zwak gestel. Mensen die dit hebben lopen de deur van allerlei specialisten plat terwijl alleen koud douchen al veel, zo niet alles zou oplossen.

Koud douchen is goed voor:

  • je immuunsysteem
  • bloedcirculatie
  • thermoregulatie
  • gewichtsverlies

Daarnaast train je je cardio-vasculaire systeem, krijgt je energie een boost en verbeter je je sportprestaties.

gezond lichaam

Deze opsomming zou eigenlijk voldoende moeten zijn, maar de meeste mensen douchen liever warm dan deze voordelen meepakken. Terwijl het echt een kwestie van wennen is. Begin is met gewoon douchen zoals je gewend bent, maar daarna steeds een beetje kouder. Bij de eerste kou ga je sneller ademen. Ga langzamer uitademen zodat je adem rustiger wordt en ga dan door. Je start met je polsen en schenen en zo stukje bij beetje meer van je lichaam. Hierdoor ben je al veel gewend als je eindelijk helemaal onder de koude douche staat. blijf steeds bewust heel rustig doorademen en hou het uiteindelijk 60 seconden vol. Check hoe je je de rest van de dag voelt en weet hoe goed het voor je lichaam is.

boost voor een gezond lichaam 3      Ademen

Dat lijkt natuurlijk een dooddoener want ademen doen we allemaal, maar het gaat hier om bewust ademhalen.

Ademhalingstechnieken winnen aan populariteit en dat is niet voor niets. Veel mensen hebben last van stress, paniekaanvallen, slapeloosheid en slikken daar medicijnen voor.                                                      Dagelijks ademhalingsoefeningen heeft een gigantisch effect en…. bijzonder belangrijk. Geen enkele bijwerking.

                                                                                            Naar ademhaling is wetenschappelijk onderzoek gedaan. In Engeland bijvoorbeeld met militairen die na Afghanistan psychische problemen kregen, met verbluffende resultaten.

Een ander fenomeen waar veel onderzoek naar gedaan is is Wim Hof. beter bekend als the Iceman. Hij kan veel van de ontberingen die hij schijnbaar moeiteloos doorstaat doen door op de goede manier te ademen. Zijn manier van ademen brengt focus,, kalmte en emotionele stabiliteit.

Onderzoeken van de Radboud UMC tonen aan dat zijn manier van ademhalen je weerbaar maakt tegen zowel fysieke als emotionele stress. Dus ook bij het koud douchen kun je deze techniek toepassen.

 

gezond lichaam
gezond lichaam
gezond lichaam

Hoe doe je de Wim Hof ademhaling:

Het werkt het beste op een lege maag of in ieder egval op een niet zo volle. Ga goed rechtop zitten of als dat makkelijker is liggen.

  1. Adem 25 keer diep in en uit. Stel je voor dat je je longen als een ballon opblaast. Je ademt stevig in en dan ontspannen uit.
  2. Na een tijdje ga je dit voelen in je lijf. Je voelt tintelingen. Je kan ook wat licht worden in je hoofd of zelfs duizelig.
  3. Dan adem je nog één keer heel diep in en laat je adem rustig gaan. dan stop je met ademen. je ademt dus niet meer opnieuw in. Dat kan als je geoefend bent minuten duren, maar in het begin is dat korter.
  4. Zodra je de ademhalingsprikkel weer voelt, adem je diep in en houdt die ademteug 10 à 15 seconden vast. Je spant zoveel mogelijk spieren aan (ook die in je hoofd). Daardoor breng je zoveel mogelijk zuurstof naar de cellen in je lijf.
  5. Doe deze oefening met gesloten ogen en voel je rustig worden. mogelijk krijg je de ervaring dat alles lichter wordt.
  6. Het voelt heerlijk aan en je krijgt een beetje high gevoel. Je traint nu je parasympatisch zenuwstelsel. Dat wordt gebruikt bij rust en bij het proces van je spijsvertering. Je voeding wordt die erna ook beter opgenomen.

Door de adviezen voor deze drie boosts te volgen kun jij je gezondheid en je geluksgevoel naar een hoger plan tillen.Je krijgt een gezond lichaam. Laat je niets door anderen wijs maken en wordt een trots en vrij mens. Je zorgt heel goed voor je immuunsysteem, je gedachten en emoties en dus ben je beter gewapend tegen invloeden van buitenaf.

close

blijf op de hoogte van nieuws over reizen gezondheid en lifestyle en abonneer je op de nieuwsbrief

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten