Selecteer pagina

Mindfulness is niet zweverig

Mindfulness is niet zweverig

anima sana in corpore sano

Ik kan mijn voorliefde voor Latijn weer eens gebruiken. Deze term is wat bekender dan Ex Omnia. Het bekende sportmerk Asics heeft er zijn naam op gebaseerd. Het betekent een gezonde geest in een gezond lichaam. 

In mijn ogen is gezond leven het op orde houden van zowel je lichaam als je geest. Voor je lichaam gebruik je gezonde voeding en beweging. Voor je geest doe je het met mindfulness en of yoga. Mindfulness is niet zweverig en voor iedereen goed te gebruiken. Lees ook mijn andere artikelen in dit thema.

mindfulness is niet zweverig
mindfulness is niet zweverig

Wat is mindfullness

Je traint je lichaam met oefeningen thuis of in de sportschool of door te lopen, fietsen of zwemmen. Mindfullness is training voor je geest. Het is een stroming in de psychologie die het Westen heeft veroverd. Het betekent leven met volle aandacht. De meeste mensen  leven constant in gedachten. Het meest van deze gedachten gaan over de toekomst en zijn negatief. “Morgen moet ik dit, overmorgen moet ik dat en vanavond moet ik nog echt even…” Dat ging niet goed. wat zal hij niet van me denken?

Met mindfulness richt je juist je aandacht op het heden. Je laat je gedachten voor straks en morgen voor wat ze zijn en je houdt je bezig met wat je nu aan het doen bent. Hierbij leg je de nadruk op waarneming.

mindfulness is niet zweverig

Hoe doe je dat?

Het lijkt zo makkelijk. Denken aan het nu en waar je mee bezig bent. Dat de werkelijkheid anders is bewijst deze test.

Tel langzaam tot honderd en denk aan niets anders dan alleen het tellen.

1…2…3… begin maar.

Ben je bij 100 en heb je werkelijk aan niets anders gedacht of toch aan die afspraak op je werk, wat je vanavond zou eten, dat je je moeder nog moet bellen, hoe het met de kinderen gaat of noem maar een gedachte op?

Kon je trouwens zonder haperen tot 100 tellen of lukte het niet en wist je niet eens meer waar je was?

Kortom jezelf concentreren op het heden is veel lastiger dan je denkt en heeft veel oefening nodig.

 

waarom zou je mindfulness gaan doen?

*Ongeveer 1/3 van de mensen in de WAO heeft last van psychische klachten, vaak als gevolg van stress op het werk. 10% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft last van burn-out verschijnselen. Zestig procent van de Nederlandse werknemers heeft met stress te maken. Dit is 15% meer dan elders in de EU. (Bron: Universiteit van Twente)

Stress is de grootste bedreiging van onze gezondheid. Meer dan 75 procent van onze bezoeken aan de huisarts is stress gerelateerd. De stress kan zorgen voor lichamelijke of psychische klachten. Voor verandering in gedrag zoals meer roken of drinken,  voor frustraties en minder productiviteit op je werk en daardoor weer meer stress. Het is een vicieuze cirkel.

mindfulness is niet zweverig
mindfulness is niet zweverig

Er is de afgelopen jaren veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar mindfulness.

Wetenschappelijk bewezen voordelen van Mindfulness zijn onder andere:

  • Minder stress en betere emotionele balans

  • Het nemen van betere beslissingen

  • Betere focus en concentratie

  • Betere en kwalitatievere nachtrust

  • Meer controle over het autonome zenuwstelsel

  • Verhoging van het algehele gevoel van geluk

  • Toename in creativiteit

Wat we nodig hebben is niet nog meer drukte, maar meer balans en rust.

Laat het leven niet aan je voorbij schieten door druk te zijn met van alles, maar de essentie te missen. 

Veel mensen zeggen echter. Ik ga lopen om mijn hoofd leeg te maken. Dat klopt, maar daarna ga je weer 100 procent terug in de wereld die je juist wilde vergeten. lopen duurt ongeveer een uur en met een gerichte mindfulness oefening ben je veel korter bezig. Op je werk heb je geen hardloopspullen, terwijl je zomaar even kunt mediteren. Kortom. Lopen moet je zeker blijven doen, maar mindfulness is je redding als het om beter presteren op je werk gaat. en vergis je niet! mindfulness is niet zweverig bezig zijn

mindfulness is niet zweverig
mindfulness is niet zweverig

mindfulness is niet zweverig

Helaas heeft mindfulness de naam zweverig te zijn. Dat komt omdat in het begin de meditatieoefeningen van minstens een uur de boventoon voerden. En jij en ik zien ons niet lang in lotushouding zitten en denken aan hoe ons bloed stroomt. of een andere zweverige opdracht. Niet dat mediteren slecht is, maar het duurt lang en is vaak te moeilijk voor mensen met een korte spanningsboog.

Doordat de standaard mindfulness cursus zo de nadruk legt op het belang van mediteren, denken veel mensen dat mindfulness zweverig is. Maar eigenlijk is mindfulness het tegenovergestelde van zweverig gedoe. Het meegaan in paniekerige gedachten terwijl er in de werkelijkheid eigenlijk niets aan de hand is… dat is pas zweverig. Het voordeel van mindfulness beoefenen en nuchter blijven is dat je lichaam geen adrenaline en stress-hormoon hoeft aan te maken, en dat jij je als gevolg daarvan dus niet gestrest, bang of boos hoeft te voelen.

Hoe leer ik mindfulness?

Je weet het nu: mindfulness is niet zweverig, en je kunt het met dagelijks korte periodes toepassen. De moeilijkheid is alleen. Hoe leer ik het?

Daarvoor zijn eigenlijk 3 mogelijkheden:

1. je bent heel gedisciplineerd, koopt een boek. leest het en doet de dagelijkse oefeningen die er in staan.

Niet voor veel mensen weg gelegd. Net als bij sporten en diëten hebben veel mensen iemand nodig die ze begeleidt.

2. Je zoekt een training bij je in de buurt.

Mogelijk, maar de meeste trainingen zijn duur en maken je afhankelijk van die training. Je zakt terug. Bovendien moet je altijd in dat ene uur.

3. Je meldt je aan bij een internet training van happywithyoga.com

Deze cursus heet ‘Mindfulness voor het dagelijkse leven: van chaotisch en gestresst naar rustig en gelukkig’ – en het bevat praktische oefeningen, video’s en audiobestanden om je brein weer in topconditie te brengen.

Het kost je 47 euro die je terug krijgt als het echt niets voor je blijkt te zijn of het resultaat je tegen valt.

 

 

 

 

mindfulness is niet zweverig
mindfulness is niet zweverig

bestel en ga op weg naar een beter leven.

herken je jezelf hierin dan is de cursus wat voor jou.

  • Je bent al een tijdje aan het lezen over Mindfulness en wilt een No-Nonsense cursus die je Stap voor Stap kunt volgen.
  • Je voelt je gestresst en zit op dit moment niet lekker in je vel.
  • Je loopt vaak de hele dag door te piekeren en hebt het gevoel dat je gedachten nooit stoppen.
  • Er komen elke dag steeds weer dezelfde zorgen en gedachten bij je naar boven.
  • Je zit tegen een burn-out aan, hebt vaak een onrustig gevoel, slaapt slecht en voelt je gewoon niet lekker.
  • Je wilt meer in het hier en nu leven en minder op de automatische piloot.
  • Je wilt gewoon het beste maken van je leven en de beste versie van jezelf worden.

Wat doet de cursus voor je

In de cursus ontdek je hoe je….

  • Je relaxter en minder gestresst kunt voelen op elk gewenst moment

  • Mindfulness kunt toepassen in het dagelijkse leven

  • Een eigen repetoire van Mindfulness oefeningen kunt gebruiken wanneer je ze nodig hebt

  • Beter en bewuster kunt ademen

  • Een betere focus krijgt en creatiever wordt door Mindfulness

  • Beter kunt slapen en zonder zorgen naar bed kunt gaan

  • Meer kunt genieten van dit moment (het enige moment waar je zeker van bent)

  • Jouw eigen gedachten energie slurpen en wat je hier tegen kunt doen

  • Jezelf gelukkiger kunt voelen

Als je het vooroordeel had over mindfulness dan hoop ik dat je wat gerustgesteld bent. Mindfulness is niet zweverig en helpt je om je gedachten te reguleren en stress te voorkomen en dan is je gezonde geest in je gezonde lichaam zomaar een feit.

close

blijf op de hoogte van nieuws over reizen gezondheid en lifestyle en abonneer je op de nieuwsbrief

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten